“Svaki učitelj je ponajprije učitelj humanosti,
a tek potom učitelj svoga predmeta.”
iz publikacije I ja mogu uspjeti ! -
Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba
Kada su jednu majku pitali o iskustvu podizanja djeteta s teškoćama u razvoju, ona je tada ispričala sljedeću priču:
"Kad očekujete dijete, to je kao da planirate putovanje iz snova u Italiju. Nabavite nekoliko vodiča i uz to isplanirate što ćete sve posjetiti. Koloseum u Rimu. Davida u Firenci. I svakako vožnja gondolom u Veneciji. Jako uzbudljivo! Nakon mjeseci iščekivanja putovanja iz snova, napokon stigne dan kada se kreće. Nakon nekoliko sati puta, avion slijeće. Iz pilotove kabine se čuje “Dobro došli u Nizozemsku”.
Vi se tada pitate: “Nizozemska?! Ali ja sam se prijavila za Italiju! Ja bih trebala sada biti u Italiji! Pa cijeli život sanjam da je posjetim.”
"Na žalost, došlo je do promjene u redu letenja. Sletjeli ste u Nizozemsku i tamo morate ostati."
Najvažnije je što vas nisu smjestili u neko prljavo mjesto, puno žohara. Jer Nizozemska je jednostavno drugačija. Nizozemska ne zvuči tako privlačno kao Italija, ali nakon što provedete tamo neko vrijeme, shvatite da Nizozemska ima vjetrenjače i tulipane. Ima svoje Rembrandte. I dok svi budu pričali o odmoru u Italiji, vi ćete cijeli život razmišljati o tome kako ste trebali otići u Italiju jer to je bio plan.
Taj osjećaj gubitka neće nikada otići. No, ako provedete život žaleći za Italijom, nikada nećete biti slobodni uživati sve ono što je drugačije i prekrasno u Nizozemskoj.*
*Priča Emily Perl Kingsley (UNICEF)
„Sami možemo toliko malo,
zajedno možemo toliko mnogo.“
Helen Keller
NIJE LIJENO I ZLOČESTO DIJETE...
...NEGO UČENIK S POTEŠKOĆAMA UČENJU
Ponekad se roditelji čude kako je baš to jedno dijete u obitelji postalo takvo („problematično“) kada su svu djecu u obitelji odgajali na isti način!
Ali, upravo tu leži problem. Svako je dijete, kao i svaki drugi član obitelji, osoba za sebe te prema tome roditelji trebaju prilagođavati svoje odgojne postupke. Ono što djeluje za jedno dijete, ne mora biti učinkovito u odgoju drugog djeteta!
Kao što će neko dijete u obitelji „tražiti“ da roditelji ulože više energije i vremena da mu pomognu, tako i učitelji ulažu više energije i vremena u radu s učenicima s poteškoćama. To naravno ne znači da će, pri tome, zanemariti ostale učenike!
Ponekad će se ostali učenici u razredu možda tužiti kako učitelji nisu „pravedni“ jer „popuštaju“ učeniku s poteškoćama.
Učenicima treba objasniti kako biti pravedan učitelj znači svakom učeniku drugačije pristupati – razumjeti po čemu je svaki učenik jedinstven – pa tako i onaj s poteškoćama u učenju.
Nismo svi isti – kako bi onda moglo biti pravedno postupati na isti način prema svima?!
Poznati američki psiholog L. L. Thurstone izrekao je misao da je najveća nepravda nejednake tretirati jednako.
Jednaka prava i pravednost NISU istoznačnice!
Jednaka prava - Pravednost
"Ako dijete ne može učiti na način kako ga poučavamo,
trebamo ga poučavati na način kako može učiti."
Tko su učenici s posebnim obrazovnim potrebama?
To su učenici čije su obrazovne i odgojne potrebe u toj mjeri različite od potreba većine njihovih vršnjaka pa zbog toga treba njihovo obrazovanje provoditi prema prilagođenim ili posebnim programima i primjerenim strategijama poučavanja.
To su:
Darovita djeca u sebi objedinjuju tri osnovne skupine, osobine: natprosječne opće ili specifične sposobnosti, motivaciju i visoki stupanj kreativnosti.
Saznaj više na: http://os-stobrec.skole.hr/skola/_kolski_psiholog/nadareni_u_eniki
"Radi se ponajprije o djeci i mladima opterećenim tjelesno ili duševno.
Oni imaju pravo, kao i drugi u njihovoj dobi, upoznati "tajnu vjere".
Veće poteškoće koje oni susreću čine još zaslužnijim njihove napore
i napore njihovih odgojitelja."
Ivan Pavao II
Postoje različite vrste teškoća u razvoju:
Radi se o objektivnim, biološki uvjetovanim teškoćama, koje na različite načine ometaju sposobnost razvoja i učenja pojedinog djeteta.
Ali, zbog nerazumijevanja djetetovih poteškoća, često možemo čuti:
"On / ona to može ako zaista želi ili ako se dovoljno potrudi"
Lakše je razbiti atom nego predrasude.
Albert Einstein
primjer rukopisa učenika s disgrafijom:
Poteškoće u učenju - o čemu se tu radi?
to su poteškoće koje su vidljive u jednom ili više područja koja su važna u učenju:
čitanju (disleksija), pisanju (disgrafija), računanju (diskalkulija),
pažnji, shvaćanju, obradi informacija, pamćenju, komunikaciji,
koordinaciji i organizaciji pokreta (dispraksija), socijalnoj kompetenciji, emocionalnome sazrijevanju
nastaju (bolje rečeno, uočavaju se) na početku školovanja
neće same nestati
učenici koji imaju ove poteškoće obično su prosječno i natprosječno inteligentni
možemo pomoći učenicima da nadvladaju ove teškoće
BUDITE STRPLJIVI!
Dijete može davati dojam nespretnosti i zaboravljivosti, kao da ne sluša ili djelovati lijeno, a može iskazivati neke emocionalne ili ponašajne probleme - otpor prema obavljanju školskih obveza. Imajte na umu da ni Vi ne volite raditi ono što Vam ne ide od ruke! Može biti izuzetno frustrirajuće kada hoćemo nešto napraviti, a nismo sposobni za to! Posebno, ako se radi o vještinama i aktivnostima koje naši vršnjaci svladavaju s lakoćom, a mi moramo uložiti ogroman napor. Često su ovakvi otpori i ponašanja posljedica loše slike o sebi koju učenik s poteškoćama s vremenom razvije. Nije rijetkost da se nakon nekog vremena, i roditelji osjećaju iscrpljeno...
PJESMA ZA SVE
Umaram se
i ništa mi ne polazi za rukom.
Kad si u žurbi,
i želiš da i ja budem brz,
tada za sve treba više vremena.
Mogu raditi puno više,
no što misliš.
Kada mogu raditi onako kako ja želim.
Benkt-Erik Hedin
Neki pokazatelji poteškoća u čitanju*:
- teškoće u povezivanju glasova i slogova u riječi
- mijenjanje riječi premještanjem ili umetanjem slogova (vrata - trava, vino - novi);
- zamjena slova i slogova (do - od, pili - bili)
- pogađanje riječi (dobar - obad);
- izostavljanje i dodavanje glasova i slogova (brada - barada);
- brkanje redova teksta
ISPRAVAN TEKST | PRIMJER KAKO GA ČITA UČENIK S DISLEKSIJOM |
Najveća ljudska zajednica zove se država. Ona je
domovina svih ljudi koji žive u njoj. Ako državi zaprijete vanjski neprijatelji, pozovu se odrasli muškarci pod oružje da brane domovinu. Za izdržavanje vojske, ali i za druge važne potrebe, npr. ceste, mostove, škole, plaćaju državljani poreze. Države kojima je na čelu vladar zovu se monarhije. (Iz Povijesti staroga vijeka –za 5. r..- Država) |
Naveća ljubsga sabnica zove se bržava. Ano je donovina svi ljubi koje živi u noj. Kao tržavi prijeti vinski ne prijatelj, zovu se obrasli muški po ružje pa drane damavinu. Za isdržati vojsku, a i sa bruge važne potrebe, npr. cestu, most, školu, blaća ..... bržavlji pozere. Držve ......je na čelu vlabar zovu se morhija.
|
Neki pokazatelji poteškoća u pisanju*:
- teškoće u vezi grafem – fonem** i fonološkoj obradi
- zamjena oblikovno i zvučno sličnih slova,
- zrcalno pisanje slova i brojki (b - d),
- rukopis nečitak, pisanje sporo i s mnogo napora, teško slijedi pravac pisanja,
- izostavljanje slova, dijelova ili cijelih riječi,
- teškoće pri upotrebi pravopisnih pravila,
- izmijenjen redoslijed riječi u rečenici
**fonem = najmanja jedinica govora bitna za značenje (npr., izgovoreno slovo) - grafem = fonem u pisanom obliku (napisano slovo)
Neki pokazatelji poteškoća u računanju*:
- dijete zrcalno okreće znamenke, zamjenjuje jedan broj nekim drugim (čitanje, pisanje i kod upotrebe kalkulatora)
- kod računskih operacija ne može se automatski prisjetiti činjenica, dolazi do rezultata brojenjem, uglavnom na prste; neki ne zaboravljaju brojeve, nego sheme u koje ih treba smjestiti
- "+" prepoznaje kao "-", pa umjesto zbrajanja oduzima
- izostavlja, "preskače" jedan od obveznih koraka u rješavanju zadatka
- ako je u prvom zadatku na stranici bio znak "+", dijete zbraja u svim ostalim zadacima do kraja stranice bez obzira na to što se znak odavno promijenio
- loša orijentacija u prostoru i na tijelu, teškoće u prepoznavanju i usvajanju geometrijskih oblika; ne obazire se na prostorne odnose u kojima su objekti prikazani
- ne analizira zadatak prije nego što ga počne rješavati i ne provjerava rezultat
- dolazi do rezultata "prema osjećaju" ("Čini se da bi ovo moglo biti ispravno.")
- križa ili briše zapisani rezultat, trga ili ljutito gužva papir i baca ga u koš za smeće
Neki pokazatelji dispraksije:
- svako je dijete s dispraksijom pogođeno na drugačiji način i drugačijeg stupnja izraženosti teškoća, pa tako teškoće u organizaciji pokreta mogu biti vidljive na području jezika, percepcije i mišljenja (uočavaju se i prije školske dobi!)
- nezgrapnost, loša koordinacija pokreta, poteškoće u pisanju, zaboravljivost...
*prema "Djeca s posebnim potrebama", Suzane Leskovar
SAZNAJ VIŠE NA: http://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/i-ja-mogu-uspjeti/
http://www.hud.hr/ (Hrvatska udruga za disleksiju)
Uključi me pa ću znati
Pokaži mi možda zapamtim
Reci mi i sigurno ću zaboraviti
Kineska poslovica
Treba znati da kada u školu krene učenik s poteškoćom, nemamo gotovih „recapata“.
Svako je dijete svijet za sebe koji treba upoznati i razumjeti!
U tom procesu saznavanja sudjeluju svi učitelji i stručni suradnici (školski psiholog, školski liječnik), i drugi stručnjaci izvan škole (po potrebi) zajedno s učenikom i njegovim roditeljima.
LOGOPEDI su stručnjaci za verbalnu – glasovnu komunikaciju. Bave se prevencijom, dijagnosticiranjem i tretmanom poremećaja svih procesa i funkcija koji su povezani s funkcijom govora (osobe s govornim smetnjama) te percepcijom i produkcijom usmenog i pisanog jezika (osobe sa poteškoćama u pisanju i čitanju), kao i oblicima neverbalne komunikacije (za osobe oštećenog sluha).
REHABILITATORI (ranije: defektolozi) rade s djecom koja imaju različite oblike teškoća i poremećaja u razvoju kao što su: oštećenja vida, oštećenja sluha, mentalna retardacija, neurorazvojne teškoće, autizam, motorički poremećaji i kronične bolesti, komunikacijske teškoće i poremećaji, teškoće i poremećaji čitanja i pisanja, teškoće učenja. Njihov rad uključuje preventivne postupke, dijagnosticiranje teškoća i njihov tretman uz savjetovanje roditelja i učitelja o najboljim metodama i postupcima u radu s ovom djecom s posebnim potrebama.
Pri tome se u svom radu škola, odnosno učitelji i stručni suradnici kada su u pitanju učenici s poteškoćama rukovode brojnim pravilnicima, iz kojih donosimo mali dio...
O OSNOVNOŠKOLSKOM I SREDNJOŠKOLSKOM ODGOJU I OBRAZOVANJU UČENIKA S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU
Kod učenika s teškoćama treba vrednovati njegov odnos prema radu i postavljenim zadacima te odgojnim vrijednostima.
Dakle, učenik se pri ocjenjivanju uspoređuje sam sa sobom!
Načine, postupke i elemente vrednovanja učenika s teškoćama, koji savladavaju individualne
programe i posebne kurikulume uključujući i vladanje, učitelji/nastavnici trebaju primjeriti teškoći i osobnosti učenika.
Tekst Pravilnika: http://www.os-stobrec.skole.hr/skola/ploca?news_id=19
U međuvremeno usvojene su izmjene i dopune postojećeg pravilnika.
Zakon o odgoju i obrazovanju predviđa mogućnost angažiranja u školi i suradnika u odgojno-obrazovnom i nastavnom radu koji sukladno potrebama školske ustanove pomažu odgojno-obrazovni i nastavni rad - pomoćnici u nastavi i osobni pomoćnici za učenike s teškoćama.
U svojim nastojanjima da osvijesti i približi teškoće s kojima se neki učenik suočava, ostalim učenicima u razredu ili njihovim roditeljima, kako bi upoznali, razumjeli razlike u ponašnju ili učenju te bili spremni pomoći i podržati svog vršnjaka na pravi način, škola ipak mora voditi računa i o Zakonu o zaštiti osobnih podataka. Svako dijete, tako i ono s teškoćama, ima pravo na svoju intimnost i privatnost!
Susret i suživot s djecom različitih sposobnosti i poteškoća, prilika je za svako dijete da postepeno spoznaje svijet oko sebe u svoj njegovoj različitosti.
Prilika je to i za razvoj većeg samopoštovanja zbog pomaganja drugima, kao i za učenje novih socijalnih vještina interakcije s djecom različitih sposobnosti.
"Sreću nam ne donosi ono što vidimo i dodirujemo, ni ono što drugi čine za nas, nego ono što mislimo da možemo osjetiti i učiniti za drugog, a onda za sebe same."
Helen Keller
Nije problem kako se riješiti razlika, već kako zajedno živjeti s tim razlikama.
Tagora
Dobro je znati da osim „glavne“ poteškoće, djeca s poteškoćama u učenju mogu (bez namjere da nekog povrijede):
Također, dobro je znati da učenici s teškoćama mogu imati:
Helen Keller
« Studeni 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Dnevni tisak |
Korisno |
• Poliklinika za zašti... |
• Pravobraniteljica za... |
• Hrabri telefon |
• Prevencija ovisnosti |
• Poljoprivredna savje... |
• Zaštita i spašavanje |
• Promet Split |
• e-Građani |
Prosvjeta |
• Ministarstvo obrazov... |
• Agencija za odgoj i ... |
• Agencija za strukovn... |
• Carnet |
• Vanjsko vrednovanje |
• Vijeće učenika RH |
• Nacionalno vijeće |
Zanimljivo |
Stjecanje znanja |
• Moodle |
• eTwinning |
• Nikola Tesla |