JESMO LI ZABORAVILI ČITATI NAŠOJ DJECI ? U eri kompjutorizacije i posvemažnje elektronizacije, ima li još mjesta za drevni, stari običaj, čitati djeci prije spavanja, u slobodno vrijeme ili u trenucima učenja? Hrvatsko društvo u mnogočemu je na prekretnici, a u turbulencijama vremena ne bi bilo dobro da djeca postanu žrtve danas sveprisutnog nametanja otuđenja od same ljudske biti, od iskona životnih odnosa, od obitelji, roditelja, baka, djedova, braće, sestara i prijatelja. Čitanje djeci, kod nekih zaboravljeno ili potisnuto, danas ima možda i veću ulogu nego ikada do sada. Da li ćemo dopustiti da svijet kompjutora, tehnologije, interneta i elektroničkih igrica od malih nogu u cijelosti zauzme vrijeme koje bi trebalo biti posvećeno našoj djeci, odgoju, razgovoru, druženju roditelja i djece? Postoji li ijedno tehnološko sredstvo koje može pridonijeti razvoju sposobnosti apstraktnog razmišljanja u mozgu djeteta kao što to može živi kontakt djeteta i roditelja pri čitanju, razgovoru, pričanju živom riječju. Dr.sc.Miroslav Gjurašin, dr.med. Specijalist neurokirurgije i Voditelj Referentnog centra za dječju traumatologiju MZ RH Klinika za dječje bolesti Zagreb – Klaićeva |
IZJAVA O VIZIJI iz
Nacionalne strategije poticanja čitanja za razdoblje od 2017. do 2020.
Čitajmo da ne ostanemo bez riječi.
Brojna svjetska istraživanja pokazuju da djeca kojoj roditelji i drugi skrbnici čitaju i pričaju od najranije dobi brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima, razvijaju predčitalačke vještine, što je izravno povezano s kasnijim uspjehom u školi i životu.
Istraživanje koje je za UNICEF provela agencija Ipsos Puls je pokazalo da:
UNICEF-ovo istraživanje je pokazalo i da:
VAŽNOST ČITANJA DJECI OD NAJRANIJE DOBI
S aktivnostima čitanja treba početi od djetetove najranije dobi. Istraživanja pokazuju da se mozak djeteta, kojem odrasli čitaju i pričaju, brže razvija te stoga pedijatri preporučuju rano čitanje naglas. Čitajući naglas djetetu od rođenja, izgrađujete s njime poseban osjećaj povezanosti i bliskosti, omogućujete mu odrastanje uz knjigu uz osjećaj ljubavi prema čitanju. Razgledavajte i listajte slikovnice zajedno s djetetom. Pričajte mu uz slikovnice. Pri odabiru odgovarajuće slikovnice posavjetujte se s dječjim knjižničarima i odgojiteljima. Učlanite svoje dijete u knjižnicu. Prim.mr.sc. Marija Radonić, dr.med. Specijalist pedijatar Voditeljica projekta Rođeni za čitanje Dječji odjel Opće bolnice u Dubrovniku |
Škola nema čarobni štapić kada je čitanje u pitanju!
Angažman roditelja vrlo je važan u razvijanju sposobnosti čitanja kod djece.
Čitanje je važno za djetetov napredak,
što znači da uspješnost njegova budućeg školovanja ovisi o njegovoj sposobnosti čitanja,
a Vi ćete mu, posvetivši mu svakodnevno kratko vrijeme (pola sata), osigurati i školsku uspješnost.
Ako želite saznati više, preporučujemo Vam knjigu
M. Čudine Obradović: "Igrom do čitanja".
Kako možete provjeriti što možda Vašem djetetu ne ide u čitanju:
"Sjednite dijete pokraj sebe i zagrlite ga.
Pročitajte mu cijelu slikovnicu,
a zatim od njega tražite da samo naglas pročita rečenicu po rečenicu, stranicu po stranicu.
Provjerite sljedeće:
1. razumije li dijete priču (što se dogodilo, koja su glavna lica i slično),
2. razumije li da se tekst čita slijeva nadesno i odozgo prema dolje,
3. razumije li da u sljedeći redak mora prijeći tako da se pogled ponovno vrati na početak retka
4. razumije li da se riječi sastoje od glasova
(tražite od djeteta da riječi u tekstu kaže naglas, da ih rastavi na glasove koje čuje i da rastavljene glasove koje ćete mu vi izgovoriti sastavi u riječ u tekstu, da kaže koji je prvi glas u riječi koju čuje, koliko glasova čuje u riječi),
5. pokazuje li oklijevanje i sporost kad od njega tražite da imenuje sličice ili dijelove sličica u slikovnici,
6. razumije li da se svaka riječ u tekstu na nešto odnosi, da nešto znači,
7. poznaje li slova,
8. razumije li da svako slovo označava jedan glas,
9. razumije li da svaki glas u riječi može zamijeniti slovom koje mu pripada, pa da ta napisana slova daju riječ koju može ponovno rastaviti u glasove — znači pročitati,
10. razumije li dijete da riječi složene zajedno uz razmake daju rečenicu koja nešto znači,
11. razumije li dijete cjelinu: smisao priče, tijek radnje, likove, njihove akcije i sl."
ZAŠTO JE ČITANJE VAŽNO?
Ponekad se možda pitate zašto je tako važno čitati, a možda postoji i netko tko vjeruje da se i bez čitanja može postići uspjeh u školi te poslije u životu.
Prisjetimo se poznate stare izreke: „Pero je moćnije od mača!“
Evo nekih razloga:
|
Priredila:
Vedrana Ždero,
stručna suradnica - psihologica
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Dnevni tisak |
Korisno |
• Poliklinika za zašti... |
• Pravobraniteljica za... |
• Hrabri telefon |
• Prevencija ovisnosti |
• Poljoprivredna savje... |
• Zaštita i spašavanje |
• Promet Split |
• e-Građani |
Prosvjeta |
• Ministarstvo obrazov... |
• Agencija za odgoj i ... |
• Agencija za strukovn... |
• Carnet |
• Vanjsko vrednovanje |
• Vijeće učenika RH |
• Nacionalno vijeće |
Zanimljivo |
Stjecanje znanja |
• Moodle |
• eTwinning |
• Nikola Tesla |