Foto: pixabay.com

 

Što donosi 5. razred?​

Promjene u načinu školovanja
Razvojne promjene

Promjene u načinu školovanja

  • veći broj nastavnih predmeta, opširnije gradivo (više učenja)
  • mijenjanje učionica
  • duži boravak u školi
  • kontakti se većim brojem (starijih) učenika
  • veći broj učitelja, učenik većinu ne poznaje
  • nova škola

Predmetni učitelji, posebno na početku nastavne godine,
(ali i kasnije – jer se susreću s većim brojem učenika)
ne poznaju (sve) specifičnosti svakog učenika pa je zbog toga potrebna i
veća samostalnost učenika.

 

Učinak promjene

 

Promjena kod nekih učenika može izazvati strah, nesigurnost, neugodu… Nekima treba više vremena, neki se brže prilagode.

Razgovori u obitelji ili među vršnjacima koji naglašavaju težinu i zahtjevnost 5. razreda mogu pojačati osjećaj tjeskobe i nesigurnosti.

Neki učenici se po prvi put suočavaju s lošijom ocjenom.

 

Lakše će se snaći

  • samostalniji učenici
  • učenici s razvijenim radnim navikama
  • otvoreniji učenici koji se ne boje postaviti pitanje

 

Moglo bi biti teže ako...

  • učenik slabije čita
  • učenik nije automatizirao računske operacije
  • učenik ima poteškoće u pozornosti, koncentraciji ili pamćenju – s većim zahtjevima više se uočavaju
  • učenik ne procjenjuje dobro kada je gradivo zaista naučio !!

 


“Kad sam imao 14 godina,

moj je otac bio takva neznalica

da sam ga jedva podnosio u svojoj blizini.

Kad sam navršio 21,

ugodno me iznenadilo koliko je za tih sedam godina napredovao.”

Mark Twain


 

Nekoliko prijedloga i savjeta za roditelje

 

Ne oslobađati dijete obveza s kojima se može nositi.
Uvijek djetetu isticati važnost i vrijednost uloženog truda i ustrajnosti.

Kod većih ili dugotrajnijih teškoća posavjetovati se sa školskim psihologom i drugim stručnjacima izvan škole.

 

Ako učenik slabije čita: 

  • vježbati čitanje na glas i prepričavnje pročitanog (zanimljivog teksta!).

Ako učenik nije automatizirao računske radnje: 

  • vježbati tablicu množenja i dijeljenja (zanimljivo!)

 

Ako učenik nije samostalan ili nije razvio radne navike: 

  • postupno osamostaljivanje, 
  • pomoći u organizaciji dana i učenja, 
  • napraviti plan učenja, 
  • stalno mjesto za učenje, 
  • pomoći u pronalaženju bitnog u lekciji
  • provjera naučenog…

 

Razvojne promjene

 

Od 11. do 13. godine, adolescenti se prvi susreću s tjelesnim promjenama, rastućim kognitivnim kapacitetima i promjenama u vršnjačkim odnosima

TJELESNE PROMJENE uključuju nagli rast, seksualno sazrijevanje, promjene u tjelesnim proporcijama te povećanje snage i izdržljivosti…

Postoje velike individualne razlike u dobi javljanja i tempu kojim se promjene odvijaju (dječaci i djevojčice, različita područja često ne sazrijevaju ujednačenom brzinom…).

Mogu dovesti do zbunjenosti, zabrinutosti i zaokupljenosti vlastitim tijelom

 

Roditelji počinju uočavati sve veću ulogu koju zauzimaju VRŠNJACI, tj., djeca prvenstveno traže potvrdu i pažnju svojih vršnjaka.
Vršnjaci pružaju podršku, savjet i ohrabrenje te mogu biti u većoj mjeri bezuvjetno prihvaćajući nego odrasli.

Među vršnjacima mlada osoba uči vještine koje su temelj prijateljstva i intimnih odnosa u odrasloj dobi i oblikuje svoj identitet.
Vršnjaci olakšavaju razvoj nezavisnosti od obitelji.

 

Odvijaju se promjene u KOGNITIVNIM KAPACITETIMA, razvoj mišljenja koji uključuje pamćenje, rješavanje problema i donošenje odluka,

  • razvijaju sposobnost razmišljanja o apstraktnim konceptima,
  • sposobnost razmišljanja o stvarima na više načina,
  • počinju propitkivati stvari i manje prihvaćaju činjenice kao apsolutnu istinu
  • raspravljaju i ulaze u sukobe mišljenja sa svojim roditeljima (odraslima)
ALI – postoji velika razlika između onoga za što adolescenti postaju sposobni i onoga što stvarno čine!

TIPIČNE KOGNITIVNE POGREŠKE: 

  • sklonost rizičnom ponašanju i traženju uzbuđenja,
  • doživljaj neranjivosti,
  • razmišljanje usmjereno na sadašnjost i
  • egocentrizam
Što pomaže?
  • privrženost roditeljima, 
  • predanost školi, 
  • posvećivanje prosocijalnim aktivnostima i religioznost,
  • u odnosu roditelja prema mladoj osobi:
  • ravnoteža emocionalnog prihvaćanja i jasno postavljene strukture (granice)
Što odmaže?
  • pretjerana strogost roditelja i nametanje pravila mladoj osobi, 
  • nedostatak bliskosti s roditeljima 
  • nedostatak intimnosti u prijateljskim vezama
Nekoliko prijedloga i savjeta za roditelje
  • zadržati pozitivan stav prema školi i učenju
  • biti spreman saslušati dijete, mirno razgovarati
  • redovito kontaktirati s razrednikom, a po potrebi i predmetnim učiteljima
yes Potaknite dijete da razmišlja o tome kako uči,
koliko mu treba vremena za učenje, što mu olakšava, a što otežava.
yes Čitanje je odlična vježba za mozak!
Neka čitaju što više, a neka tekstovi budu njima zanimljivi
yes Tjelesna aktivnost i druženje pozitivno djeluju na rad mozga i učenje.
Potaknite, omogućite, ali ne namećite!
Krajnji cilj školovanja i svih odgojnih postupaka je priprema djeteta za samostalan život.

Priredila: školska psihologica

Izvori:

http://www.poliklinika-djeca.hr/aktualno/teme/adolescencija-%E2%80%93-izazovi-odrastanja/

http://www.azoo.hr/images/E_Nimac.doc

Foto/ilustracije:https://pixabay.com/

Skip to content