Foto: pixabay.com
Što donosi 5. razred?
Promjene u načinu školovanja
Razvojne promjene
Promjene u načinu školovanja
- veći broj nastavnih predmeta, opširnije gradivo (više učenja)
- mijenjanje učionica
- duži boravak u školi
- kontakti se većim brojem (starijih) učenika
- veći broj učitelja, učenik većinu ne poznaje
- nova škola
Predmetni učitelji, posebno na početku nastavne godine,
(ali i kasnije – jer se susreću s većim brojem učenika)
ne poznaju (sve) specifičnosti svakog učenika pa je zbog toga potrebna i
veća samostalnost učenika.
Učinak promjene
Promjena kod nekih učenika može izazvati strah, nesigurnost, neugodu… Nekima treba više vremena, neki se brže prilagode.
Razgovori u obitelji ili među vršnjacima koji naglašavaju težinu i zahtjevnost 5. razreda mogu pojačati osjećaj tjeskobe i nesigurnosti.
Neki učenici se po prvi put suočavaju s lošijom ocjenom.
Lakše će se snaći
- samostalniji učenici
- učenici s razvijenim radnim navikama
- otvoreniji učenici koji se ne boje postaviti pitanje
Moglo bi biti teže ako...
- učenik slabije čita
- učenik nije automatizirao računske operacije
- učenik ima poteškoće u pozornosti, koncentraciji ili pamćenju – s većim zahtjevima više se uočavaju
- učenik ne procjenjuje dobro kada je gradivo zaista naučio !!
“Kad sam imao 14 godina,
moj je otac bio takva neznalica
da sam ga jedva podnosio u svojoj blizini.
Kad sam navršio 21,
ugodno me iznenadilo koliko je za tih sedam godina napredovao.”
Mark Twain
Nekoliko prijedloga i savjeta za roditelje
Ne oslobađati dijete obveza s kojima se može nositi.
Uvijek djetetu isticati važnost i vrijednost uloženog truda i ustrajnosti.
Kod većih ili dugotrajnijih teškoća posavjetovati se sa školskim psihologom i drugim stručnjacima izvan škole.
Ako učenik slabije čita:
- vježbati čitanje na glas i prepričavnje pročitanog (zanimljivog teksta!).
Ako učenik nije automatizirao računske radnje:
- vježbati tablicu množenja i dijeljenja (zanimljivo!)
Ako učenik nije samostalan ili nije razvio radne navike:
- postupno osamostaljivanje,
- pomoći u organizaciji dana i učenja,
- napraviti plan učenja,
- stalno mjesto za učenje,
- pomoći u pronalaženju bitnog u lekciji
- provjera naučenog…
Razvojne promjene
Od 11. do 13. godine, adolescenti se prvi susreću s tjelesnim promjenama, rastućim kognitivnim kapacitetima i promjenama u vršnjačkim odnosima
TJELESNE PROMJENE uključuju nagli rast, seksualno sazrijevanje, promjene u tjelesnim proporcijama te povećanje snage i izdržljivosti…
Postoje velike individualne razlike u dobi javljanja i tempu kojim se promjene odvijaju (dječaci i djevojčice, različita područja često ne sazrijevaju ujednačenom brzinom…).
Mogu dovesti do zbunjenosti, zabrinutosti i zaokupljenosti vlastitim tijelom
Roditelji počinju uočavati sve veću ulogu koju zauzimaju VRŠNJACI, tj., djeca prvenstveno traže potvrdu i pažnju svojih vršnjaka.
Vršnjaci pružaju podršku, savjet i ohrabrenje te mogu biti u većoj mjeri bezuvjetno prihvaćajući nego odrasli.
Među vršnjacima mlada osoba uči vještine koje su temelj prijateljstva i intimnih odnosa u odrasloj dobi i oblikuje svoj identitet.
Vršnjaci olakšavaju razvoj nezavisnosti od obitelji.
Odvijaju se promjene u KOGNITIVNIM KAPACITETIMA, razvoj mišljenja koji uključuje pamćenje, rješavanje problema i donošenje odluka,
- razvijaju sposobnost razmišljanja o apstraktnim konceptima,
- sposobnost razmišljanja o stvarima na više načina,
- počinju propitkivati stvari i manje prihvaćaju činjenice kao apsolutnu istinu
- raspravljaju i ulaze u sukobe mišljenja sa svojim roditeljima (odraslima)
TIPIČNE KOGNITIVNE POGREŠKE:
- sklonost rizičnom ponašanju i traženju uzbuđenja,
- doživljaj neranjivosti,
- razmišljanje usmjereno na sadašnjost i
- egocentrizam


- privrženost roditeljima,
- predanost školi,
- posvećivanje prosocijalnim aktivnostima i religioznost,
- u odnosu roditelja prema mladoj osobi:
- ravnoteža emocionalnog prihvaćanja i jasno postavljene strukture (granice)
- pretjerana strogost roditelja i nametanje pravila mladoj osobi,
- nedostatak bliskosti s roditeljima
- nedostatak intimnosti u prijateljskim vezama
- zadržati pozitivan stav prema školi i učenju
- biti spreman saslušati dijete, mirno razgovarati
- redovito kontaktirati s razrednikom, a po potrebi i predmetnim učiteljima



Priredila: školska psihologica
Izvori:
http://www.poliklinika-djeca.hr/aktualno/teme/adolescencija-%E2%80%93-izazovi-odrastanja/
http://www.azoo.hr/images/E_Nimac.doc
Foto/ilustracije:https://pixabay.com/