“Čitajući knjige nećeš usavršiti vještinu življenja.
Život je neuhvatljivo protjecanje: opire se svakom određenju.
Čitajući knjige nećeš doprijeti do istine.
Sve što je napisano, izmišljeno je –
stvarnost se ne pokorava riječima.
Čitajući knjige nećeš postati ni sretniji, ni bolji –
ali knjige moraš čitati da bi sve to razumio.”
Miro Gavran
Upravo u ovom trenutku, vaš mozak izvodi izvanredan poduhvat – ČITANJE.
Vaše oči prelijeću stranicu kratkim, grčevitim pokretima.
Četiri ili pet puta na sekundu, vaš se pogled zaustavlja dovoljno dugo da prepozna 1 ili 2 riječi.
Naravno, vi niste svjesni ovog trzavog unošenja informacija.
Naša sposobnost čitanja suočava nas s jedinstvenošću ljudskog mozga.
Naš je mozak ishod milijuna godina evolucije u svijetu bez čitanja….naš mozak nije dizajniran za čitanje.
Naša iluzija da je čitanje jednostavno i ne traži truda moguća je samo zahvaljujući tome što su ti procesi postali automatski i nesvjesni, zahvaljujući godinama prakse.
Stanislas Dehaene “Čitanje u mozgu”
http://www.citajmi.info/citanje-naglas/

Samo 15 minuta glasnog čitanja dnevno pomaže djetetovu cjelokupnom razvoju.
JESMO LI ZABORAVILI ČITATI NAŠOJ DJECI ?U eri kompjutorizacije i posvemažnje elektronizacije, ima li još mjesta za drevni, stari običaj, čitati djeci prije spavanja, u slobodno vrijeme ili u trenucima učenja?Hrvatsko društvo u mnogočemu je na prekretnici, a u turbulencijama vremena ne bi bilo dobro da djeca postanu žrtve danas sveprisutnog nametanja otuđenja od same ljudske biti, od iskona životnih odnosa, od obitelji, roditelja, baka, djedova, braće, sestara i prijatelja.Čitanje djeci, kod nekih zaboravljeno ili potisnuto, danas ima možda i veću ulogu nego ikada do sada. Da li ćemo dopustiti da svijet kompjutora, tehnologije, interneta i elektroničkih igrica od malih nogu u cijelosti zauzme vrijeme koje bi trebalo biti posvećeno našoj djeci, odgoju, razgovoru, druženju roditelja i djece?Postoji li ijedno tehnološko sredstvo koje može pridonijeti razvoju sposobnosti apstraktnog razmišljanja u mozgu djeteta kao što to može živi kontakt djeteta i roditelja pri čitanju, razgovoru, pričanju živom riječju.Dr.sc.Miroslav Gjurašin, dr.med.Specijalist neurokirurgije i Voditelj Referentnog centra za dječju traumatologiju MZ RHKlinika za dječje bolesti Zagreb – Klaićeva |

IZJAVA O VIZIJI iz
Nacionalne strategije poticanja čitanja za razdoblje od 2017. do 2020.
Čitajmo da ne ostanemo bez riječi.
Brojna svjetska istraživanja pokazuju da djeca kojoj roditelji i drugi skrbnici čitaju i pričaju od najranije dobi brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima, razvijaju predčitalačke vještine, što je izravno povezano s kasnijim uspjehom u školi i životu.
Istraživanje koje je za UNICEF provela agencija Ipsos Puls je pokazalo da:
- 23 % roditelja šestomjesečne djece ne čita i ne gleda slikovnice sa svojim bebama.
- zajedničko čitanje nije dio svakodnevnih navika 9% roditelja jednogodišnjaka, 7% roditelja trogodišnjaka i 14 % roditelja šestogodišnjaka.
UNICEF-ovo istraživanje je pokazalo i da:
- 4 % jednogodišnjaka, 2 % trogodišnjaka i 1 % šestogodišnjaka u Hrvatskoj nema niti jednu slikovnicu.
- To znači da tisuće djece nemaju pristupa ranom čitanju i razvijanju rane pismenosti. Za obitelji s nižim primanjima, slikovnice su često nedostupne.
- Zajedničkim čitanjem potičemo bliskost, a kod male djece stvaramo ljubav prema učenju koja će trajati cijeli život
VAŽNOST ČITANJA DJECI OD NAJRANIJE DOBI S aktivnostima čitanja treba početi od djetetove najranije dobi. Istraživanja pokazuju da se mozak djeteta, kojem odrasli čitaju i pričaju, brže razvija te stoga pedijatri preporučuju rano čitanje naglas. Čitajući naglas djetetu od rođenja, izgrađujete s njime poseban osjećaj povezanosti i bliskosti, omogućujete mu odrastanje uz knjigu uz osjećaj ljubavi prema čitanju.Razgledavajte i listajte slikovnice zajedno s djetetom. Pričajte mu uz slikovnice. Pri odabiru odgovarajuće slikovnice posavjetujte se s dječjim knjižničarima i odgojiteljima. Učlanite svoje dijete u knjižnicu.Prim.mr.sc. Marija Radonić, dr.med.Specijalist pedijatarVoditeljica projekta Rođeni za čitanjeDječji odjel Opće bolnice u Dubrovniku |

Škola nema čarobni štapić kada je čitanje u pitanju!
Angažman roditelja vrlo je važan u razvijanju sposobnosti čitanja kod djece.
Čitanje je važno za djetetov napredak,
što znači da uspješnost njegova budućeg školovanja ovisi o njegovoj sposobnosti čitanja,
a Vi ćete mu, posvetivši mu svakodnevno kratko vrijeme (pola sata), osigurati i školsku uspješnost.
Ako želite saznati više, preporučujemo Vam knjigu
M. Čudine Obradović: “Igrom do čitanja”.
Kako možete provjeriti što možda Vašem djetetu ne ide u čitanju:
“Sjednite dijete pokraj sebe i zagrlite ga.
Pročitajte mu cijelu slikovnicu,
a zatim od njega tražite da samo naglas pročita rečenicu po rečenicu, stranicu po stranicu.
Provjerite sljedeće:
1. razumije li dijete priču (što se dogodilo, koja su glavna lica i slično),
2. razumije li da se tekst čita slijeva nadesno i odozgo prema dolje,
3. razumije li da u sljedeći redak mora prijeći tako da se pogled ponovno vrati na početak retka
4. razumije li da se riječi sastoje od glasova
(tražite od djeteta da riječi u tekstu kaže naglas, da ih rastavi na glasove koje čuje i da rastavljene glasove koje ćete mu vi izgovoriti sastavi u riječ u tekstu, da kaže koji je prvi glas u riječi koju čuje, koliko glasova čuje u riječi),
5. pokazuje li oklijevanje i sporost kad od njega tražite da imenuje sličice ili dijelove sličica u slikovnici,
6. razumije li da se svaka riječ u tekstu na nešto odnosi, da nešto znači,
7. poznaje li slova,
8. razumije li da svako slovo označava jedan glas,
9. razumije li da svaki glas u riječi može zamijeniti slovom koje mu pripada, pa da ta napisana slova daju riječ koju može ponovno rastaviti u glasove — znači pročitati,
10. razumije li dijete da riječi složene zajedno uz razmake daju rečenicu koja nešto znači,
11. razumije li dijete cjelinu: smisao priče, tijek radnje, likove, njihove akcije i sl.”

ZAŠTO JE ČITANJE VAŽNO? Ponekad se možda pitate zašto je tako važno čitati, a možda postoji i netko tko vjeruje da se i bez čitanja može postići uspjeh u školi te poslije u životu. Prisjetimo se poznate stare izreke:„Pero je moćnije od mača!“ Evo nekih razloga: Čitanje pomaže razvoj mozga. Ljudski mozak je poput mišića u našem tijelu, treba vježbu! Čitanje potiče razvoj govorno-jezičnih vještina u djeteta, razvija maštu i kreativnost. Pomaže nam da postanemo bolji slušači. Danas svatko voli govoriti, a malo nas voli slušati što drugi govore. Vještina slušanja je jako bitna za dobru prilagodbu u braku, u obitelji, na poslu i među prijateljima. Danas većina poslova zahtijeva da budemo barem prosječni čitači, a posebno ona radna mjesta koja su bolje plaćena. Sposobnost čitanja važna je i za naše samopoštovanje i samopouzdanje. Čitanjem knjiga i novina spoznajemo nove stvari o samom sebi i svijetu oko sebe. |
Priredila:
Vedrana Ždero,
stručna suradnica – psihologica